معرفی الگوریتم های گوگل
الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آنها بصورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. این مطلب شما را با الگوریتم های گوگل آشنا می کند.
شرکت گوگل به عنوان یکی از برترین شرکت های موتور جستجو که تمام تمرکز آن بر روی جستجوی مشتریانش است باید شرایطی را ایجاد کند که کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می کنند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند. به کلیه تکنیک ها و روشهایی که در داخل و خارج از وب سایت انجام می شود که باعث شده جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند سئو گفته می شود.
همواره وب سایت های بسیاری هستند که برای دستیابی به رتبه های برتر در موتور جستجوی گوگل و بهینه سازی سایت همچنین آوردن کلمات کلیدی خود به صفحه اول گوگل از روش های نادرستی استفاده می کنند ولی الگوریتم های گوگل که توسط تیم برنامه نویسی شرکت گوگل به روز رسانی می شوند این وظیفه را بر عهده دارند که جلوی این کارهای غیر اخلاقی را بگیرند.
در ادامه به معرفی و توضیح بیشتر الگوریتم های گوگل میپردازیم.
الگوریتم پاندا ( Panda Algorithm )
در سال ۲۰۱۱ در ماه فوریه این الگوریتم به بازار آمد و وظیفه آن جلوگیری از افرادی بود که مطالب و عکسها را از سایت های دیگر کپی برداری کرده در سایت خود قرار میدهند. الگوریتم پاندا وظیفه دارد تا از بالا آمدن این گونه سایت ها که عملاً فقط کپی برداری شده است و مطالب سایت های دیگر را به سرقت برده اند به گوگل گزارش دهد و از بالا آمدن رتبه آنها در گوگل جلوگیری کند و اجازه ندهد تا به صفحه اول گوگل بیایند. الگوریتم پاندا این گونه سایت ها را شناسایی می کند و از طرف گوگل جریمه میشوند.
الگوریتم پنگوئن ( Penguin Algorithm )
الگوریتم پنگوئن در آوریل سال ۲۰۱۲ توسط گوگل وارد بازار شد و بر روی لینک ها و بک لینک ها حساسیت نشان میدهد. این الگوریتم وظیفه شناسایی بک لینک های مخرب را دارد و به آنها امتیاز منفی می دهد و درعوض بک لینک های خوب را نیز شناسایی می کنند و به آنها امتیاز مثبت میدهد و این امتیاز های مثبت باعث بالا رفتن رتبه آنها می شود و می توانند به صفحه های بالاتر و اول گوگل بیایند و امتیازهای منفی نیز عکس آن را انجام میدهد و آنها را به صفحه های عقب تر برمیگرداند.
گوگل در این قسمت به ارزشی بودن و ویژگی های بک لینک ها امتیاز میدهد و هرچه مطالب مفید تر و کاربردی تر و با نگارش بهتری در سایت ها و ارائه گردد، امتیاز مثبت بیشتری را برای سایت در نظر میگیرد.
الگوریتم مرغ مگس خوار در گوگل
گوگل در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.
دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی میکند و مترادف آنها را تا حد زیادی میشناسد.
مگس خوار در حالی که نزدیکترین نتایج را به شما نشان میدهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کردهاند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه میکند.
حتماً در زمان جستجو در گوگل دیده اید که زمانی که چیزی تایپ میکنید گوگل چند نمونه از کلمات کلیدی پر تکرار را برای شما نمایش می دهد. این الگوریتم روی کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند حساسیت دارد.
همچنین مرغ مگس خوار با مفهوم کلمات و هم معنیهای آنها هم کار دارد. میپرسید چطور؟
برای مثال شما جستجو میکنید “رستوران های آبادان” و مرغ مگس خوار سریع دست به کار میشود و کلمات دیگری را هم که از نظر معنایی به کلمات “رستوران ها” و “آبادان” نزدیکند در نظر میگیرد.مثلاً برای رستوران کلمات “فست فود”، “غذا”، “غذای بیرون بر” و “رستوران های محلی” و برای کلمۀ آبادان، مناطق نزدیک آبادان مثل اروند و خرمشهر هم در نظر گرفته میشوند. با این کار شما میتوانید نتایج مختلفی مانند بهترین رستورانهای آبادان، در سفر به آبادان چی بخوریم؟ رستوران های خرمشهر و لیستی از این رستورانها را در نقشه ببینید.
الگوریتم کبوتر ( Pigeon algorithm )
نحوه کار این الگوریتم به اینگونه است که پس از مورد تایید قرار گرفتن سایت یا ایندکس شدن آن توسط گوگل،گوگل تعدادی پرنده درون آن قرار می دهد و زمانی که کاربران کلمه ای می نویسند گوگل آن کلمه ها را به کبوتران خود می سپارد و در سایت هایی که آن کلمات وجود داشته باشند جستجو می کند و آنها را بر اساس پرتکرار و پرکاربرد بودن پیدا می کند و به کاربر نشان می دهد.
الگوریتم موبایل گدون ( mobilegeddon algorithm )
این الگوریتم جدیدترین الگوریتم گوگل می باشد که هدف از راه اندازی آن حذف تمامی وب سایت هایی است که بر روی موبایل و تبلت نمی توانند نمایش داده شوند. از این رو طراحان باید بر روی قسمت نمایش در موبایل، امکانات مورد توجه این الگوریتم را بر روی وب سایتهای خود پیاده کنند.
عواملی که این الگوریتم روی آن تمرکز دارد در ادامه آورده شده است:
– سایت باید واکنش گرا یا در اصطلاح ریسپانسیو باشد.
– متن ها طوری نمایش داده شوند که در موبایل و تبلت به صورت خوانا دیده شود و نیازی به بزرگنمایی نباشد.
– قرار دادن لینک هایی که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند یا در اصطلاح گذاشتن لینک های میانبر.
– اجازه دسترسی کامل به ربات گوگل به فایل های css و js شما.
نکته قابل توجه این است که الگوریتم mobilegeddon تا مدت زیادی در کشورهای محدودی بصورت تست مورد استفاده قرار گرفت و گوگل زمان زیادی برای پس دادن جواب روی این الگوریتم صرف می کند
الگوریتم Payday Laon
بعضی از سایت ها برای اینکه به صفحه اول گوگل بیایند از کلمات کلیدی خود بسیار زیاد استفاده می کنند و بیش از حد آنها را تکرار میکنند تا از الگوریتم کبوتر سواستفاده کنند. در اینگونه موارد این الگوریتم آنها را شناسایی می کند و به گوگل گزارش می دهد و گوگل نیز این تکرار بیش از حد را اسپم معرفی می کنند و این سایت ها با جریمه مواجه می شوند. الگوریتم ها در نهایت نتیجه عکس به کاربران و سایت های سواستفاده گر می دهد و تا حد بسیاری آنها را از هدف غیر اخلاقی خود باز می دارد.
الگوریتم Page Layout
در بسیاری از سایت ها دیده شده که برای پوشش هزینههای خود از تبلیغات استفاده می کنند تا بتوانند آنها را تامین کنند. ولی در بعضی از سایت ها آنقدر این تبلیغات زیاد و آزاردهنده می شود که کاربران را اذیت می کند. وظیفه این الگوریتم شناسایی این سایت ها است و با دور کردن آنها از بازدید کاربران، آنها را مورد جریمه قرار میدهد.
در کل کار تمامی الگوریتم های گوگل ارائه خدمت بهتر به کاربران و جلوگیری از سواستفاده سایت ها می باشد و همه این عوامل جهت نتیجه بهتر گرفتن از جستجوها و رضایت کاربران است.